دکتر مهرداد شریفی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز: سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات این وزارتخانه به پرسشهای مردم در حوزههای مختلف بهداشتی درمانی وداریی پاسخ میدهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این باره گفت:سامانه پاسخگویی وزارت بهداشت با شماره تلفن ۱۹۰ حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت دارد البته قبلا شمارههای دیگری داشته است اما اکنون مردم میتوانند از طریق این خط تلفنی سوالات و خواستههای خود را در حوزههای مختلف مرتبط با این دستگاه اجرایی مطرح کنند.
به گزارش شیرین خبر-دکترشریفی افزود:این خط پاسخگویی تلفنی ۹ بخش مختلف دارد که به صورت ۲۴ ساعته و در مواردی تا ساعت ۱۲ شب پاسخگوست. بعد از تماس باشماره ۱۹۰ سامانه ملی پاسخگویی و
رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت پیامی برای راهنمایی فرد تماس گیرنده اعلام میشودکه شمارههای داخلی را معرفی میکند. که برای بخش بهداشت عدد ۲، تعیین شده است.
وی ادامه داد:داخلی شماره ۲ این سامانه به مسائل بهداشتی مربوط است و مسائل بهداشتی را پیگیری میکند. که بیشتر تماسها با این شماره به مشکلات رستورانها، اغذیه فروشیها، اماکن عمومی و مسائل مرتبط با بهداشت محیط مربوط است.
دکتر شریفی گفت: سال گذشته ۳هزار و ۵۵ تماس مردمی باسامانه ۱۹۰ درخصوص مشکلات بهداشتی باداخلی شماره ۲ در حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ثبت و به فرد تماس گیرنده یک کد پیگیری داده شده وشکایات تاحصول نتیجه مطلوب پیگیری ورفع گردیده اند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درپایان خاطرنشان کرد: باتوجه به اطلاع رسانی، و آموزشهای های انجام شده توسط کارشناسان سلامت محیط وکار معاونت بهداشت،ستاد شهرستانها ،کارشناسان سلامت محیط وکار و بازرسان بهداشت درمراکزخدمات جامع سلامت و.. درخصوص سامانه ۱۹۰ و الزام متصدیان مراکزو اماکن عمومی به نصب استیکرهای مربوطه درمحل کسب و در معرض دید عموم انتظار میرود شهروندان گرامی هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه:
*عدم رعایت بهداشت فردی،محیطی و ابزار کار در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی
*عدم رعایت بهداشت موادغذایی شامل:مشاهده علائم فساد وآلودگی در مواد غذایی، تاریخ مصرف گذشته، فاقدمشخصات و..
*بروز علائم مسمومیت در اثرمصرف آب، نوشیدنیها یا مواد غذایی در اغذیه فروشیها
*مشاهده استعمال قلیان وسیگار در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی
*عدم رعایت نکات بهداشتی در مدارس (سرویسهای بهداشتی، صابون مایع آبخوریها و..)
*عرضه مواد غذایی غیر مجاز در بوفه مدارس (فروش چیپس، پفک، نوشیدنیهای گازدار، انواع ساندویچ و ..)
*شکستگی و نشت لولههای آبرسانی و لولههای فاضلاب و بالا زدگی منهول های فاضلاب
*وجود مداوم طعم ،بو و کدورت آب آشامیدنی شبکه آبرسانی
*انتشار بو و دود غلیظ وناخوشایند درمحل زندگی
*مشاهده تلمبار زباله در معابر عمومی و زمینهای بلاساخت سریعا باشماره تلفن ۱۹۰ تماس حاصل فرمایند تا کارشناسان و بازرسان سلامت محیط و کار در اسرع وقت نسبت به رسیدگی و پیگیری لازم تا حصول نتیجه شکایت گزارش شده اقدام نمایند