کارکرد رسانه ها بر فرهنگ عفاف و حجاب
مسئله حجاب و عفاف همواره یکی از دغدغههای مهم دینی، فرهنگی و اجتماعی بوده که گاه مورد توجه دستگاهها و نهادهای دولتی و عمومی قرار گرفته است.
یادداشت:عفیفه صیوانی اصل
به گزارش شیرین خبر به نقل از پایگاه خبری هنر قلم، یادداشت، عفیفه صیوانی اصل: مسئله حجاب و عفاف همواره یکی از دغدغههای مهم دینی، فرهنگی و اجتماعی بوده که گاه مورد توجه دستگاهها و نهادهای دولتی و عمومی قرار گرفته است.
به همین دلیل، صاحب نظران، کارشناسان و پژوهشگران سعی کردهاند درباره این موضوع از ابعاد مختلف به اظهار نظر بپردازند. در این میان، رسانههای جمعی اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب، نقش انکارناپذیری در ترویج یا تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف در سطح عموم داشتهاند.
نهادینه سازی، گسترش و حفظ فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه اسلامی، نیازمند حرکتی گروهی، پویا، هدفمند و روشمند است. از این رو، تلاش همه جانبه نهادهای دولتی از یک سو و شهروندان از دیگر سو، همراه با تعامل، تفاهم و همدلی سبب میشود که فرهنگ عفاف گسترش یابد.
در این میان رسانهها میتوانند نقش بسزایی در ترویج فرهنگ حجاب و ارزشهای اسلامی ایفا کنند. از طریق برنامههای آموزشی، مستندات، فیلمها و مقالات میتوان آموزههای اسلامی را به جامعه منتقل کرد و مردم را با اصول و مبانی دین اسلام آشنا ساخت. به عنوان مثال، رسانهها میتوانند با انتشار داستانهای قرآنی و سیره پیامبران، الگوهای رفتاری صحیح را به مردم نشان دهند و اخلاقیات اسلامی را در جامعه تقویت کنند.
با وجود پتانسیل بالای رسانهها در ترویج حجاب اسلامی چالشهایی نیز وجود دارد. یکی از این چالشها، تأثیر رسانههای جهانی و محتوای غیر اسلامی بر فرهنگ و ارزشهای اسلامی است. رسانههای اسلامی باید با تولید محتوای جذاب و در عین حال آموزنده، تلاش کنند تا مخاطبان خود را جذب کرده و تأثیرات منفی رسانههای غیر اسلامی را کاهش دهند.
با این حال جوانان در دنیای وسیع وسایل ارتباط جمعی بیشتر از هر قشر دیگری در معرض هجمه قرار دارند و رسانه های مختلف بر سر تغییر دادن هویت و ذائقه فکری آنها با هم به رقابت می پردازند.
داشتن سواد رسانهای از مفاهیمی است که در عصر حاضر اهمیت فراوانی دارد. آموزش سواد رسانهای به مردم، به ویژه جوانان، میتواند به آنها کمک کند تا محتوای رسانهای را به درستی تحلیل کرده و از تأثیرات منفی آنها دوری کنند. اسلام نیز به آموزش و علم آموزی تأکید فراوانی دارد و میتوان این دو مفهوم را در کنار هم به کار گرفت تا جامعهای آگاه و با بصیرت داشت.
مهمترین گام در جهت موفقیت و رسیدن به نتیجه دلخواه در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب این است که از نهاد خانواده شروع کنیم چه بسا که با موفقیت در این زمینه راه برای دیگر زمینه ها و مسائل مهیا و هموار شده و در حقیقت اصلاح خانواده اصلاح کل جامعه را در پی خواهد داشت زیرا مهمترین کانون جامعه پذیری فرد و اولین نهاد اجتماعی، خانواده است. خانواده عمق ارزشها را به فرد ارائه می دهدپد و مادر تعریف کرده است.
در پایان باید گفت: رسانه ها یکی از تأثیر گذارترین عوامل در تغییرات سبک زندگی هستند. رسانه ها می توانند با انجام طرحهای پژوهشی در حوزه سبک زندگی اسلامی و ترویج عفاف و حجاب و انتشار آن در رسانه های جمعی در بین خانواده ها و خصوصاً جوانان تأثیر گذار بوده، منتقل کننده دیدگاه ها به افراد جامعه باشند.
#جشنواره_رسانه_ای_حریم_رسالت
#رویداد_رسانه_ای_طنین
#طنین_خوزستان
#شهید_احمد_غدیریان