با پیگیری نماینده بندر ماهشهر صورت گرفت بازنگری در مجوز احداث پالایشگاه آسیاگاز در محدوده شهری توسط اداره محیط زیست استان خوزستان

با پیگیری نماینده بندر ماهشهر صورت گرفت بازنگری در مجوز احداث پالایشگاه آسیاگاز در محدوده شهری توسط اداره محیط زیست استان خوزستان

فرهاد قلی‌نژاد، سرپرست معاونت محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان، از بازنگری در احداث پالایشگاه آسیاگاز در محدوده شهری بندر ماهشهر خبر داد.

به گزارش شیرین خبر، وی پروژه احداث و صدور مجوز پالایشگاه آسیاگاز را مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ دانست و افزود: مجوز این طرح از تهران صادر شده و به دلیل کلان بودن پروژه و آلایندگی‌های احتمالی، باید پیوست گزارش ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشد.

وی با تشریح روند ارزیابی زیست‌محیطی گفت: در گزارش ارزیابی زیست‌محیطی، تمامی ابعاد پروژه و اثرات آن بر محیط‌ زیست و شهروندان توسط مشاور طرح بررسی و به اداره محیط‌ زیست ارائه می‌شود تا در خصوص اجرای آن تصمیم‌گیری شود.

سرپرست معاونت محیط‌زیست انسانی استان خوزستان صدور مجوز این پروژه را مربوط به دوره پیشین عنوان کرد و افزود: در سال ۱۳۹۲، به دلیل قرار گرفتن پروژه در محدوده شهری، مجوز آن با منع قانونی مواجه شد. اما شرکت آسیاگاز با استفاده از مصوبات کمیسیون ماده ۱۱ یا ۸ استانداری خوزستان، به‌طور مشروط مجوز احداث در محدوده شهری بندر ماهشهر را دریافت کرد.

قلی‌نژاد همچنین از عدم وجود فضای سبز در طرح اولیه خبر داد و بیان کرد: شرکت مشاور به شرکت آسیاگاز درباره عدم اختصاص فضای سبز و احتمال رد درخواست احداث تذکر داد. در نهایت، به دلیل قرارگیری در حریم خوریات، تنها مجوز ایجاد فضای سبز بدون احداث سازه صادر شد.

او با تأکید بر تغییرات ده‌ ساله گفت: با توجه به گذشت مدت‌زمان طولانی، قطعاً تغییراتی در حریم‌های شهری، مسکونی و محیطی صورت گرفته است. باید مطالعات جدیدی در خصوص مدل هوایی منطقه و جهت باد غالب انجام شود تا مشخص شود که آیا باد به سمت منازل مسکونی است یا خیر. این موضوع توسط دفتر مطالعات اقلیمی محیط‌ زیست بررسی خواهد شد.”

قلی‌نژاد اداره محیط‌زیست را پیگیر این مسئله دانست و اظهار کرد: با گذشت بیش از یک دهه از صدور مجوز، از اداره صنعت و معدن درخواست کرده‌ایم که بازنگری در خصوص مجوز، استعلام مجدد و ارزیابی زیست‌محیطی جدید انجام شود.

وی در پایان تأکید کرد: شرکت آسیاگاز تا زمان انجام مجدد مطالعات حق هیچ‌گونه فعالیتی در منطقه را ندارد. اگر نتیجه مطالعات نشان دهد که مدل هوایی دارای نقص است یا برای سلامت شهروندان بندر ماهشهر خطری ایجاد می‌کند، قطعاً مجوز پیشین لغو خواهد شد.

خبرنگار ماهشهر- مقداد افراسیابی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اخبار پربازدید