• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
  • دسته‌بندی: جامعه
  • کد خبر: 2024020696544

رابطه مدیران در موفقیت جذب سرمایه گذار

رابطه مدیران در موفقیت جذب سرمایه گذار

اگر بخواهیم علل و عوامل عدم توسعه وپیشرفت را در زمینه های مختلف ارزیابی کنیم در می یابیم که ریشه تمام مشکلات اقتصادی ما از جمله بی ثباتی شاخص های اقتصادی، تورم، بيكاری،فقر وآسیب های اجتماعی و… بيش از هر چيز ناتوانی در جذب سرمايه و سرمایه گذار است. بدون وجود سرمایه گذاری،امکان رشد اقتصادی وجود ندارد یا بسیار اندک خواهد بود این مساله ای است که همه ی کارشناسان حوزه اقتصادی در مورد آن اتفاق نظر دارند.

بنابراین اصول جذب سرمایه‌گذار یکی از مهم‌ترین آموزه هایی است که دولتمردان، مدیران و صاحبان کسب و کار باید با آن آشنایی کامل داشته باشند و آن را به درستی بیاموزند.با این حال در کشور ما معمولا آشنایی چندانی با راهکارهای جذب سرمایه‌گذار ندارند. ضمن اینکه اصولا آن را علم نمی دانند و برای این مساله ارزش و اهمیت زیادی نیز قایل نیستند. بنابراین در جذب سرمایه گذار موفق نبوده ایم.
باید گفت افزايش سرمايه گذاری منجر به افزايش توليد، ارزش افزوده، درآمد، رفاه، کاهش نرخ بيکاری و کاهش فقر خواهد شد و از این نظر بسیار مهم است.

اولین اصل ودلیل «عدم اعتقاد و عدم اراده مدیران »به اصل سرمایه‌گذاری است. تجربه نشان داده که بخشی از مسئولین اصولا اعتقادی به ارزش و اهمیت جذب سرمایه‌گذاری نداشته‌اند و بخشی از مسئولینی که اعتقاد داشته‌اند، توان رفع موانع را نداشته‌اند.چون تجربه و علم لازم را برای جذب سرمایه گذاری را نداشته و ندارند.

در واقع باید گفت که بسیاری از مدیران حساسیت جذب سرمایه‌گذار را ندارند و همیشه فقط به دنبال دریافت اعتبارات اندک چه ملی و چه استانی در نظر گرفته شده برای دستگاه خود هستند.

چنانچه به ساختار و نگاه کلی برنامه‌های دولت‌ها وکشورهای که در جذب سرمايه گذار موفق بودند توجه کرد به این نکته خواهیم رسید که در زمینه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری برای فضای سرمایه‌گذاری داخلی کشورشان بنگریم، فصل مشترک همه آنها، ایجاد جذابیت بیشتر برای ورود سرمایه‌گذار چه داخلی و خارجی و جذب سرمایه‌های آنها است. که متاسفانه مدیران ما که متولی امر جذب سرمایه و سرمایه گذار هستند در بخش ایجاد جذابیت برای ورود سرمایه‌گذار موفق نبودند آن هم بعلت عدم شناخت درست و واقع بینانه آنها از بخش جذب سرمایه و سرمایه گذاری است.

مواردی که می‌تواند به جذب سرمایه گذار کمک کند را می‌تواند به موارد ذیل اشاره کرد:

_طرح و پروژه را به طور واضح که چه مشکلی را حل می کند و چه نیازی را برآورده می کند.

_مزیت های رقابتی فرصت سرمایه گذاری را نسبت به فرصت های دیگر به طور کامل شرح داده شود. که چرا سرمایه گذار باید روی آن سرمایه گذاری کند

_بازار هدف را به طور دقیق مشخص کنند

_پیش بینی های مالی

_تحلیل دقیق بازار و شناخت فرصت‌های موجود آن.

_مدیریت ریسک در جذب سرمایه گذار

در پایان باید گفت که مدیران دولتی درگیر عدد و رقم هستند، مسئولان ومدیران دولتی باید روند بروکراسی اداری را کوتاه و زیرساخت های لازم را برای سرمایه گذاری فراهم کنند.در شرایطی که اقتصاد کشور به تزریق نقدینگی جدید در قالب سرمایه گذاری های جدید اعم از داخلی و خارجی، نیاز دارد تمامی نهادهای مرتبط با مقوله سرمایه گذاری، لوزام وبسترهای این اتفاق را فراهم آورند. مطالعات و تجربیات موفق در حوزه جذب سرمایه گذاری نشان می دهد که عوامل ومؤلفه های بسیاری در جذب و جلب سرمایه تأثیرگذار است که از جمله مهم ترین آن ها، کاهش بار قوانین و مقررات ازدوش سرمایه گذار است.

✍🏻یادداشتی از:علی قیاص وند

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اخبار پربازدید