گذری بر زندگی سخت خبرنگاران ؛ خدمتی عاشقانه در مسیری سخت با آینده ای نامعلوم

گذری بر زندگی سخت خبرنگاران ؛ خدمتی عاشقانه در مسیری سخت با آینده ای نامعلوم

مقدمه : واژه خبرنگار تقریبا برای همه آشنا است . اما شغل خبرنگاری واقعیت تلخی است در کشورمان . این شغل تا حدودی در مرکز کشور تعریف شده اما در دیگر استان ها و کلان شهرها از این خبرها نیست .تلاشگران این جبهه فرهنگی همواره برای انعکاس مشکلات مردم و پوشش اخبار مختلف ملی و […]

مقدمه : واژه خبرنگار تقریبا برای همه آشنا است . اما شغل خبرنگاری واقعیت تلخی است در کشورمان . این شغل تا حدودی در مرکز کشور تعریف شده اما در دیگر استان ها و کلان شهرها از این خبرها نیست .تلاشگران این جبهه فرهنگی همواره برای انعکاس مشکلات مردم و پوشش اخبار مختلف ملی و بین المللی حتی ثانیه ها را از دست نمی دهند و گرما وسرما وطوفان و سیلاب و زلزله و آتشفشان ورودخانه.. برای آنها معنا نمی دهد . در مسیر خبررسانی و آگاهی سازی آحاد مختلف جامعه هیچگاه صحنه را خالی نمی کنند و مجال به دشمن نمی دهند. حتی در روز خبرنگار که مختص این اقشار است باز هم استراحت به چشم نمی بینند .
گویا هیچ کس دشواری ها و مشقت های این شغل پرمخاطره را نمی داند یا نمی خواهد بداند و یا بشنود . اما امروز که روز خبرنگار است عینک خوش بینی مان را کمی تغییر بدهیم و سری به سختی های حرفه خبرنگاری در جنوب کشور بزنیم . کار خبرنگاران خوزستانی از اردیبهشت تا شهریور ماه یعنی پنج ماه در سال همانند استان هایی چون تهران ، اصفهان ، شیراز ، همدا ن ، تبریز ، خراسان و… نیست و به قول خودمانی یعنی کار در شرایط جهنمی . برای خبرنگاران جنوبی صبح یا عصر برای شرکت در جلسات خبری فرق نمی کند چون دمای هوا بالای ۵۰ درجه است و نفس گیر ! نور آفتاب مانند شلاقی بر سر و صورت ضربه می زند .
در چنین شرایطی خبرنگاران حتی اگر مسیر ده دقیقه ای را پیاده بروند تا فقط از ماشین به اداره مورد نظر برسند عرق از سر و رویشان جاری می شود و نفس شان وا می ماند و رنگ و ورویشان آتشی ، تازه اگر همه صاحب ماشین باشندکه نیستند !. نعمت گردوخاک هم در همه فصول سال مهمان خوزستانی ها است و این روشنگران جبهه فرهنگی به مراکز درمانی رفته تا از کم وکیف رسیدگی مراکز درمانی به بیماران تنفسی برای مردم بنویسند .چراکه رسالت خبررسانی را یک تکلیف می دانند و اگر عشق آنها به این حرفه نبود ، هوای گرم وگرد وخاک که هیچ حتی از دود و آتش هم گذر می کردند .از شجاعتشان برایتان بگویم همین بس که درحادثه تلخ تروریستی به رژه نظامی در اهواز که شهریورماه ۱۳۹۷ رخ داد عکاسانی داشتیم که جانشان را کف دستشان گذاشتند و نه تنها میدان را ترک نکردند بلکه رسالت شان برای انجام حرفه عکاسی به خوبی انجام دادند و از این آزمون سخت هم موفق بیرون آمدند . از این باب خبرنگاران خوزستانی تافته جدا بافته هستند و مایه افتخارند و وزارت ارشاد باید به آنها توجه ویژه کند. اما واقعیت جور دیگری است و در عمل، نه تنها هیچ امتیازی بر پایتخت نشینان و خبرنگاران دیگر استان های با آب وهوای خوب و معتدل ندارند بلکه برخی حتی از تسهیلات رفاهی و یارانه های به حق خود هم برخوردار نشده اند.
خبرنگاران طی سال با معضل فیلترینگ مواجه هستند که غیر از هزینه های گزاف برای خرید این برنامه ها و به هم ریختن اعصاب شان( بخاطر اینکه بعد از مدتی سرورهای مدیریتی این فیلتر شکن ها منقضی می شوند)برای انتشار یا ارسال اخبار ، حتی برای اتصال اینترنت پیام رسان های داخلی هم باید ساعت ها پشت میز بنشینند تا بتوانند مطالب را در رسانه به موقع انتشار دهند و در این بین استرس زیادی متحمل می شوند اما از وقت و استراحت و زندگی شان کم می کنند تا رسالت شان را درست و به موقع انجام می دهند .
روی دیگر سکه همین خبرنگارها هستند که بنا به شرایط کاری برخی مجبورند پروسه طولانی را برای عضویت سالانه سامانه وزارت ارشاد ( شاید چندان تسهیلاتی هم از این عضویت دریافت نکنند) بگذرانند و این روند باعث شود از عضویت هم پشیمان شوند .باز هم از سختی های استفاده از خدمات سامانه جامع رسانه های کشور برای خبرنگاران خوزستانی برایتان بگویم !؟ گاه یک مدیر مسئول بیش از دو سال برای اخذ یک مجوز رسانه معطل مانده و درنهایت پرونده مختومه یا با رای مخالفت هیات نظارت مطبوعات مواجه شده است ؛ یا بیش از سه سال از تعهدش برای دریافت یارانه کاغذ گذشته اما دریغ از دریافت حتی یک ورق کاغذ ! وقتی با تلفن های مرکز تماس می گیرد تلفن ها بوق آزاد می خورد و کسی پاسخگو نیست و یا برعکس بطور مداوم تلفن ها بوق اشغال می زنند و راهی نیست جز اینکه بی خیال شود ! البته دیگر این روال کار برای ما خوزستانی ها عادی شده . به قول برخی دوستان ” ما پوست کلفت شده ایم ” !جالب اینجاست وقتی مسئولان مربوطه هم به مراکز استان ها سفر می کنند و جلسات برگزار می شود باز فقط شنونده هستند و دردی از دردهای خبرنگاران و صاحبان رسانه های مجازی و نوشتاری را حل نمی کنند ! و تاسف اینکه ادارات فرهنگ وارشاد اسلامی استان ها اگر اختیارات داشتند شاید خبرنگاران استان ها اینگونه در حق شان جفا نمی شد و برخی از مشکلات شان در همین استان حل می شد !
سرتان را درد نیاورم . روز خبرنگار است و کمی هم دلمان خوش باشد به همین نامی که برای این روز انتخاب کردند . خبرنگاری که متعهد و با اخلاق است و به شغلش علاقه دارد نه تنها بی مهری های مسئولان را نادیده می گیرد بلکه درگرمای بالای ۵۰ درجه دست از کار نمی کشد و پای تعهدش می ماند برای خدمت به نظام و مردم میهن اسلامی واین خود مایه افتخار است .
به هر روی روز خبرنگار هم یکی از روزهای خداست .تنها تفاوتش این است که خبرنگاران شاید لبخندی برلبانشان بیاید و استرس واضطراب دیگر روزهای سال را برای تولید محتواو ارسال خبر نداشته باشد .روزی است که خبرنگاران دیداری تازه می کنند و اگر حوصله شان شود گپی با پیشکسوتان و فعالان رسانه های مختلف می زنند و گاهی هم بی حوصله اند و لحظه شماری می کنند این روز سریع بگذرد و منتی بر دوش شان نباشد ! پایگاه خبری نبض شهر هم فرصت را مناسب دیده و به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار با تعدادی از همکاران رسانه ای گفتگو یی کرده که آن را می خوانید.
محمد کاظم حاج سردار راوی روزنامه نور خوزستان : مهمترین مشکل رسانه های خوزستان کمبود خبرنگار حرفه ای است
بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در مطبوعات را دارم . خاطره روز اول کاریم مربوط می‌شود به دوران نوجوانیم که زمان قبل از انقلاب بود . آن روز مقاله‌ای از اداره کل اطلاعات وقت فرستاده بودند و چون تجربه نداشتم در ویرایش مطلب غلط املایی مهمی را که در متن خبر بود متوجه نشدم . به همین علت از طرف مدیر روزنامه مورد بازخواست قرار گرفتم و نزدیک بود برای همیشه کار روزنامه را رها کنم اما همکاران هیئت تحریریه که همه از نویسندگان به نام آن زمان بودند مانع شدند و بدین ترتیب در کار رسانه ماندگار شدم.

مهمترین مشکل رسانه های استان کمبود خبرنگار حرفه ای و مجرب است (به جز تعدادی محدود) لذا پیشنهاد می شود دوره های آموزشی بیشتری برگزار شود (البته برای خبرنگاران واقعی و واجد شرایط نه بصورت همگانی ) .یکی از نکات مهم در خبرنگاری امنیت شغلی است که آنچه مشهود است حتی خبرنگاران اعزام از ایران به دیگر کشورها زمانی که اخبار انتقادی و منفی کارمی کنند مشکل مواجه نمی شوند درحالیکه در کشور ما اینگونه نیست .

در خصوص عملکرد خانه مطبوعات خوزستان باید بگویم با توجه به حضور نیروهای جوان و بعضاً با تجربه ، این صنف می‌تواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد اما لازم است استانداری و سایر دستگاه‌ها در رفع کمبودها و مشکلات خانه مطبوعات همراهی کنند و در ارائه خدمات رفاهی دوستانمان را یاری رسانند .

با توجه به اعتقاد ما نسبت به تاثیر گذاری و مدیریت نیروهای جوان ،انتظار بیشتری از اداره فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان داریم تا با قوت بیشتری عمل کرده و موجب پیشرفت رسانه ها و کاهش مشکلات شود .همچنین با برنامه های راهبردی خود سبب ارتقای مراکز فرهنگی گردد ، ضمن اینکه رضایت اهالی رسانه و هنرمندان یا کمک به خواست به حق آنها نیز مورد انتظار است .

محمدرضا ایزدی مدیر مسئول پایگاه خبری آستان پارس : عدم مدیریت یکپارچه و نداشتن ضوابط موجب تنزل جایگاه والای خبرنگار می شود

مهمترین دغدغه های یک خبرنگار عدم امنیت شغلی است .ضمن اینکه حقوق و دستمزد یک خبرنگار ، مشکل معیشتی آن را با توجه به تورم موجود در جامعه رفع نمی کند . در تمام شرکت ها ، ادارات و سازمان ها تقریبا همه امکانات رفاهی ، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی وجود دارد و کارکنان آنها از این نعمت و کمک هزینه زندگی برخوردار هستند در صورتی که خبرنگاران هیچگونه امکانات رفاهی ، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی ندارند و این از دیگر دغدغه های یک خبرنگار و جامعه رسانه‌ای است . همچنین نبود بیمه تامین اجتماعی به خصوص بیمه تکمیلی ، خبرنگاران را زجر می دهد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی باید با ثبت نام خبرنگاران و ارائه لیست به اداره بیمه ، بیمه تکمیلی آنان را فراهم کند که متحمل هزینه های سرسام آور درمانی نباشند .

معمولا شأن و منزلت هر تشکل ابتدا باید به وسیله خود آن حفظ شود . در جامعه رسانه‌ای ما (در ایران) به علت عدم مدیریت یکپارچه و همچنین نداشتن ضوابط خاص برای هویت دادن به یک شخص به عنوان یک خبرنگار و یا رسانه ای ، متاسفانه برخی از افرادی که وارد این حوزه می شوند چهار چوب ، ضوابط و شأن آن را نگه نمی‌دارند و این مهم موجب تنزل جایگاه والای خبرنگاری می شود . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی رسانه می بایست ضوابط خاصی را تعریف ، تبیین ، ابلاغ و اجرا کند تا امنیت شغلی برای افرادی که وارد حوزه رسانه می شوند تامین شود و همچنین چهارچوب و اهرمی برای بازدارندگی داشته باشد که شأن و منزلت خبرنگار و رسانه حفظ شود .

با توجه به مشقت های شغل خبرنگاری برای اینکه رسانه ها از یکنواختی و راکد بودن خارج شوند نیاز است آموزش های ضمن خدمت ، اردوهای درون استانی و برون استانی برگزار شود . البته کارگاه های آموزشی هم که سبب افزایش رتبه یا امتیاز و حقوق و پاداش خبرنگاران بشود هم مهم است کما اینکه در ادارات و سایر سازمان ها و شرکت ها این مهم در حال انجام است .

میثم حلالی مدیر مسئول پایگاه خبری پل سفید : از شیرینی پزی تا خبرنگاری /استارت کارم در رسانه در یک مراسم ختم کلید خورد / حلال‌ترین شغل‌ها از لحاظ درآمدی شغل خبرنگاری است

آذر ۱۳۷۹ بطور اتفاقی وارد این شغل شدم . یک مراسم ختم بودیم که با آقای امید حلالی مدیر مسئول روزنامه فرهنگ جنوب آشنا شدم وقتی از شرایط کاری من مطلع شد همان جا به من پیشنهاد داد که وارد کار رسانه بشوم. البته آن زمان شیرینی پزی را در یکی از قنادی های اهواز انجام می دادم و شاید اگر شیرینی پزی را ادامه داده بودم اکنون به لحاظ اقتصادی پیشرفت بیشتری کرده بودم . یادم می آید دوران مدرسه به انشا نویسی علاقه زیاد داشتم . استعداد من در توصیف کردن خیلی خوب بود و نکات ریز ودرشت را بصورت کامل در مطالبم بیان می کردم و این موضوع جرقه ای برای علاقه مندی من به حرفه خبرنگاری بود .معتقدم یکی از حلال‌ترین شغل‌ها از لحاظ درآمدی شغل خبرنگاری است به شرطی که فرد بر اساس علاقه و استعدادش آن شغل را انتخاب کرده و رسالتش را درست و از روی وجدان انجام دهد .

درخصوص وضعیت مطبوعات در دهه گذشته می توان گفت با ورود پیام رسان های مختلف به فضای مجازی ، مطبوعات و رسانه ها از اصل خود فاصل گرفتند و دیگر وجود نیروی خبرنگار در دفاتر نشریات چندان معنا نداشت .استقبال جامعه هم به لحاظ شرایط اقتصادی کشور برای خرید نشریات کاغذی کمرنگ تر شد و این یکی از مهمترین مشکلاتی بود که رسانه ها با آن مواجه شدند و باعث حذف خبرنگاران از زنجیره رسانه و عدم پرورش خبرنگار حرفه ای گردید ،چراکه رسانه ها به سمت و سوی کپی کردن اخبار حرکت کردند .

معتقدم اگر روزی رسانه ها به اصل خود برگردند و خبرنگار دغدغه شکایت های مسئولان بابت نوشتن واقعیت ها و همچنین خرج ومخارج بالای زندگی در قبال پایین بودن حقوقش را نداشته باشد ، مخاطبین به رسانه ها برمی گردند. رسانه ها کارهای مختلفی را به لحاظ تبلیغاتی ، رسانه ای و آگاهی بخشی انجام دادند اما تا زمانی شرایط فضای مجازی اینگونه است به اقتصاد رسانه ها آسیب وارد می شود .

نگاه دقیق تر بیانگر این است در کنار حذف نیروی خبرنگار، با افزایش تعداد رسانه ها مواجه شده ایم که علتش دغدغه های خبرنگار به لحاظ شرایط نامطلوب اقتصادی است . در نهایت خبرنگار ، اخذ مجوز یک رسانه را گره گشای مشکلاتش دانسته و دراین مسیر حرکت می کند . از سویی بخشی دیگر از مشکلات ناشی از زیاده خواهی های برخی مدیران مسئول قدیمی رسانه ها است که سبب شده خبرنگاران حرفه ای خودشان به این فکر بیافتند صاحب رسانه بشوند و رسانه ها اعم از پایگاه های خبری ونشریات بصورت تک نفری مدیریت شوند که این به خودی خود خوب نیست .
بنابراین اداره ارشاد استان باید نقش حمایتی داشته باشد به گونه ای که با دادن آگهی های مختلف ادارات و پیگیری برای واریز یارانه مطبوعات آنها را پشتیبانی کند که بنظرم عملکرد خوبی داشت اما در بخش آموزش ضعیف عمل کرده و باید با همکاری خانه مطبوعات برای تحقق این هدف وارد عمل شود و کمک کند تا خبرنگاران زبده و خوب پرورش یابد .

پدرام طاهری مدیر مسئول پایگاه خبری دورنمای میهن : دچار یک ورشکستگی محتوایی شدیم و این زنگ هشدار سال ها ست به صدا در آمده است

سال ۱۳۹۸ بود که اتفاقات غیر منتظره ای در زندگیم رخ داد و متاسفانه چشمم دچارمشکل کم سویی شد .ابتدا به به عنوان یک مسئله جدی به آن فکر نمی کردم چراکه حدس می زدم مقطعی است و خوب می شود اما چرخ زمانه گونه ای دیگر چرخید و شرایط بدتر شد و باید برای درمان فکر اساسی می کردم . بالاخره ۳۱ مرداد سال ۱۳۹۸ در بیمارستان فوق تخصصی نور تهران چشمم جراحی و برای من عینک های مخصوص تجویر شد تا درحین فعالیت های روزمره زندگی استفاده کنم اما گذر زمان نشان داد این درمان برای من جواب نمی دهد . چشمم دیگر مانند سالهای قبل توان دیدن نداشت واین موضوع باعث سردرگمی و افسردگی ام شده بوداما با شرایط کنار آمدم و راهم اصلی ام را پیدا کردم.

به هر حال من در فضای رسانه ای همیشه دنبال ایجاد یک هویت سازی بودم و خوب می دانستم رسانه ماهیت فرهنگی وخبرنگار هم در نقش یک راهبر فرهنگی است . با توجه به اینکه طی دوران فعالیت های رسانه ای دنبال انعکاس ومعرفی فعالیت های فرهنگی وهنری استان خوزستان بودم بنابراین نوشتن در پس توی تحریریه بعد از دوران نابینایی به سمت سخت افزاری تغییر کرد. اگر قبلا بحث تولید محتوا در بخش فرهنگی هنری را انجام می دادم این بار بحث فرهنگ سازی را شروع کردم و با توجه به اینکه یک موسسه فرهنگی هنری دارم برای نویسندگان کتاب های خوب مراسم رونمایی از کتاب برگزار می کنیم تا فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهیم .

درخصوص وضعیت مطبوعات باید بگویم در یک دوره ای سیاستگذاری های فرهنگی به رشد کمی مطبوعات اعتقاد داشت و چندان استعدادهای جدیدی پرورش نیافت درنتیجه همانگونه که می بینیم رسانه ها بلحاظ محتوایی ضعیف وحرفی برای گفتن ندارند . به صراحت می گویم دچار یک ورشکستگی محتوایی شدیم و این یک زنگ هشدار سالهاست به صدا در آمده است . متاسفانه مسئولان ارشد فرهنگی کشور فقط در حال افزایش این فضای مطبوعاتی هستند بدون اینکه به بحث تولید محتوا توجه کنند اما امیدوارم روزی برسد که افکار عمومی و نظام بروکراسی که با رسانه ها ارتباط بیشتری دارند متوجه این معضل شوند وخود ارزیابی کنند به گونه ای که رسانه های قدرتمند در بحث اتخاذ سیاست گذاری و‌تولید محتوا را از رسانه های زرد که حرفی برای گفتن ندارند جدا کنند .
حسین عبدالعزیزی مدیر مسئول هفته نامه رنگین کمان اقوام : افزایش تعداد رسانه ها می تواند هم فرصت باشد هم تهدید !/ رسانه ها نقش مثبتی در جامعه دارند


از سال ۸۴ ۱۳وارد عرصه رسانه شدم، ابتدا دوره های آموزشی مقدماتی، تکمیلی و تخصصی را در صدا و سیمای مرکز خوزستان گذراندم و پس از طی دوره های تخصصی اصول خبرنویسی، خبرنگاری، دبیری خبر، گزارشگری و کار در تحریریه خبر درزمینه نحوه نگارش خبر بر تجربیاتم افزودم تا با فضای خبری صدا و سیما آشنایی کامل پیدا کردم و سپس با خبرگزاری های محلی و استانی همچون روزنامه های ایران، جام جم و خبرگزاری های بین المللی و استانی ایکنا و فارس هم به صورت حق الزحمه ای کار کردم.

خبرنگار مهمترین نقش را برای تهیه‌ گزارش کامل، جامع و قابل پخش از یک واقعه به عهده دارد .کسب مهارت و تجربه در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها می تواند آینده‌ شغلی خوبی برای خبرنگار فراهم کند. خبرنگار خوب باید قدرت نوشتاری ونگارش املایی خوبی داشته باشد تا بتواند اخبار و گزارش‌های خود را به صورت درست و تأثیرگذار بیان کند. امروزه تعداد رسانه ها در کشورمان بیش از گذشته رشد کرده است که این مهم می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید؛ به عبارتی می توان بیان کرد وقتی رسانه ای خلاق و در خدمت جامعه باشد می تواند در پیشرفت کشور موثر باشد .به طور کلی می توان گفت با تمام مشکلاتی که خبرنگاران در زندگی خودشان دارند خوشبختانه رسانه در کشورمان نقش مثبت و قابل قبولی در جامعه ایفا کرده است .

برایم سخن گفتن از بیماری ام سخت و زجر آور است .به یاد دارم موقعی که برای درمان سردرد ساده به چندین پزشک مراجعه کردم تا سردردم بهبود یابد هرکدام از پزشکان حاذق نسخه ای برای درمانم پیچیدند ! یکی می گفت ناشی از فشارکاری ودیگری دمای هوا را عامل سردرد ها بیان می کرد وهرکدام تجویزی مجزا برای خودش داشت که اصلا به هم ربط نداشت ! پس از چند روز از گذراندن دوره های درمان که تقریبا شدت بیماریم را افزایش داده بود و درمانی هم صورت نگرفته بود ناگهان در یک عصر تابستانی شرایط جسمی من بدترشد و تعادلم را از دست دادم و زمین افتادم . پس از رفتن به بیمارستان و گرفتن عکس از ناحیه سر متخصصان متوجه شدند توموری بدخیم در سرم وجود دارد که عامل سردرد هایم شده است . آن زمان دلهره هایم شروع شده بود که عمل تومور ناحیه سر را پیش کدام متخصص انجام دهم وتمام فکرم همین موضوع شده بود تا اینکه دل به دریا زدم و با توکل به خدا برای عمل اقدام کردم و خدا را شکر بعد از طی دو سال وتلاش پزشکان بیمارستان خصوصی توانستم سلامتی ام را بدست آورم والبته از تک تک همکارانم که برای سلامتی من دعا کردند تشکر و قدردانی می کنم . باید بگویم در مدتی که درگیر درمان بودم توانایی حضور در جلسات ونشست های خبری را نداشتم وتمرکزم به هم ریخته بود وازاین موضوع ناراحت بودم تا اینکه پس از گذشت مدت زمانی توانستم باز بنویسم وخوشحالم به شرایط قبل برگشتم.

علی معرف عکاس خبرگزاری ایرنا :حرفه عکاسی آینده شغلی ندارد / اداره کل فرهنگ وارشاد خوزستان پیگیر وام های کم بهره برای خرید تجهیزات عکاس ها باشد

مدرک تحصیلی ام کارشناسی ارشد مهندسی شیمی است . ترم دوم کارشناسی ارشد بودم که تصمیم گرفتم یک حرفه هنری یاد بگیرم .سال ۱۳۹۵ بود که به سمت عکاسی خبری گرایش پیدا کردم ومرداد ماه همان سال به صورت افتخاری چند گزارش تصویری برای خبرگزاری ایکنا انجام دادم . در طول مدت کار در رسانه با خبرگزاری شبستان و خبرگزاری تسنیم فعالیت داشتم و در حال حاضر هم عکاس خبرگزاری ایرنا هستم .

با توجه به اینکه آموزش درستی برای کار عکاسی در کشورمان نداریم می توان گفت آینده شغلی ندارد چون ۹۰ درصد حرفه عکاسی بصورت تجربی است و با مشکل نبود امنیت شغلی بخاطر نبود ساختار قانونی اخذ قرارداد با عکاسان خبری مواجه هستیم . بارها شده دوربین همکاران ما درخیابان یا کوچه ای مورد سرقت قرار گرفته یا در درگیری های لفظی یا فیزیکی کاری یا حین کار عکاسی زمین خورده وخراب شده وتمام هزینه ها بر عهده خود عکاس افتاده و هیچ مسئولی یا ارگانی پاسخگو نبوده و جبران خسارت نشده است .چرا که فعالیت یک عکاس بصورت درون میدانی است به گونه ای که کسی نمی تواند به جای او عکس بگیرد و به اسم او ارسال کند .همچنین کارش بصورت تلفنی هم انجام نمی شود که مانند خبرنگاران گاه بصورت تلفنی خبر را دریافت کند .

در هر شرایطی باید عکاس در صحنه حضورفیزیکی داشته باشد و با سوژه سروکله بزند . دوران کرونا، گردوخاک ، سیلاب، زلزله ، تصادف و.. هر کدام به لحاظ روحی وجسمی به تدریج به عکاس و تجهیزاتش آسیب می رساند . وسایل و تجهیزات عکاسان گران و بیمه هم نیست. با این وضعیت اقتصادی خبرگزاری ها در مراکز استان ها کمترین کار ممکن یعنی حمایت تجهیزات را هم برای عکاسان خبری نمی توانند فراهم کنند .تنها در مرکز پایتخت است که عکاسان با آسودگی خاطر بیشتری کارشان را انجام می دهند وبستر لازم برای فعالیت شان فراهم است .

چتر حمایتی رسانه ها صنف خانه مطبوعات است که متاسفانه در چند سال اخیرعکاسان خبری را فراموش کرده است و احساس می شود یک گروه بندی برای این موضوع شده که کسی هم منکرش نیست ! اما از اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان انتظار داریم پیگیر وام های کم بهره برای خرید و بروز کردن تجهیزات عکاسان باشد تا حداقل دلخوشی داشته باشند .

نکته آخر اینکه هر فردی که دوربین به دست میگیرد صرفا عکاس نیست . عکاس خبری تعریف استانداردی دارد که بر این اساس شاید بتوان گفت در خوزستان مجموعا ۷ یا ۸ عکاس خبری داشته باشیم و امیدوارم جامعه رسانه و هنری ما در راس آن اداره فرهنگ وارشاد اسلامی وخانه مطبوعات به همه این افراد نگاه یکسانی داشته باشد و آنها را حمایت کند .

آرام داراب پور توزیع کننده : جایگاه مسقف برای توزیع کنندگان نشریات همچنان در حد یک وعده مانده است

فعالیت کاری من در توزیع نشریات محلی وسراسری از سال ۱۳۷۹ با روزنامه مأی و روزنامه حمایت (متعلق به سازمان زندانهای کشور ) کلید خورد . از سال ۱۳۸۰به بعد توزیع روزنامه سراسری “جوان “متعلق به سپاه پاسداران را در دست داشتم که تا سال ۱۳۹۸ ادامه یافت و در مجموع قریب ۱۲ سال عمرم در توزیع نشریات سپری شده است و مدتها بدون بیمه بودم یا اینکه بیمه های رسانه های مختلف برای من قطع و وصل می شد که.بالاخره روزنامه چشم انداز به مدیر مسئولی فاضل حیدری متعهد پرداخت بیمه من شد که نهایت تشکر را از ایشان دارم .

توزیع حلقه اصلی رسانه است و اگر توزیع کننده نباشد چاپ هم چندان معنا ندارد . در این همه سال که نشریات را از فرودگاه آورده و در سطح استان توزیع می‌کردیم گاهی پیش می آمد برای اینکه نشریات خیس نشوند خودمان را پناهی برای نشریات قرارمی دادیم وبیمار می شدیم تا اینکه سال های گذشته قول هایی برای ایجاد یک سرپناه مسقف برای توزیع کنندگان در فرودگاه شهید سلیمانی اهواز داده شد که علیرغم برخی پیگیری های مسئولان مربوطه اما به نتیجه نرسید وامیدواریم روزی این حرف به عمل تبدیل شود و دغدغه توزیع کنندگان نشریات حل شود.

مرضیه فردی پور : لازمه پیشرفت در صحفه آرایی به روزرسانی مهارت هاست

در سال ۹۴ ۱۳ در روزنامه آنزان به عنوان صفحه‌آرا کارم را آغاز کردم و تا این لحظه که در خدمت شما هستم، به عنوان خبرنگار و دبیر تحریریه مشغول به کار هستم. در کنار روزنامه، کار طراحی هفته‌نامه و ماه‌نامه‌های دیگر را هم انجام می‌دهم، اما کار تمام وقت من، همان‌طور که گفتم، همین روزنامه است . کار صحفه آرایی و خبرنگاری هر کدام سختی های خود را دارد وبرای هر فرد می تواند عوامل مختلف داشته باشد.

متاسفانه به دلیل دستمزد پایین و سختی زیاد کار، از جمله نداشتن حق مرخصی به دلیل نبود نیروی جایگزین در این حوزه، بسیاری از همکاران ترجیح می‌دهند فقط همان کار صفحه‌آرایی را انجام دهند و مسئولیت دیگری را قبول نکنند. این کاملاً سلیقه‌ای است و مطالبه بر حق آن‌هاست. اما بیشتر همکاران صفحه‌آرا کار خبرنگاری هم انجام می‌دهند، یا حداقل در استان ما به این صورت است. به دلیل اینکه یک صفحه‌آرا مسئولیت‌های بیشتری از کار صفحه‌آرایی دارد که لازمه آن تخصص در کار خبرنگاری است.

لازمه پیشرفت در این رشته، آموزش و به‌روزرسانی مهارت‌ها است. برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت مستمر، چه به صورت آنلاین و چه حضوری در کارگاه‌های محلی، می‌تواند کمک شایانی کند. به طور مثال، فراگیری آموزش اینفوگرافیک به صورت تخصصی و پیشرفته لازمه طراحی روزنامه‌های امروزی است ومی‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین، برگزاری جشنواره‌ها جهت رقابت سالم بین اعضای صفحه‌آرای استان برای نمایش کارهای موفق و شناخته شدن بیشتر اعضا بسیار موثر است.
فاضل موزانی خبرنگار ،تصویربردار وتدوینگر صدا وسیمای خوزستان : تولید یک گزارش تصویری یک دقیقه ای ساعتها زمان می برد / تحلیگر خوبی باشیم تا محتوای با کیفیتی تولید کنیم

از سال ۱۳۹۲ شرکت در دوره‌های باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیمای خوزستان الفبای کار را یاد گرفتم . البته ابتدای کارم با تصویر برداری کلید خورد و به تدریح به سمت گزارشگری رفتم و گزارش‌های مختلف با سوژه های متعدد داشتم که در شبکه سراسری هم پخش شد و خدا را شکر توانستم به درسالهای متعدد مقام های خوبی هم کسب کنم .تحصیلات من کارگردانی سینما است . تئوری کارخبرنگاری در تلویزیون نیازمند این است که فرد کارگردانی هم بلد باشد و عواملش اجرایی آن تصویربردار وفردی است که او را همراهی می کند چراکه تدوینگر باید هدایت کننده باشد و با یک خط فکری منسجم تولید محتوای با کیفیت ساخته شود لذا محتوای مورد نیاز برای گزارش شامل مصاحبه شوندگان اعم از مردم و مسئولان وکارشناسان واینکه کجا این تصاویر ضبط شوند همه در تولید محتوا و کیفیت کار تاثیر گذار است .

بنابراین مباحث مذکور همه در قالب سنارویی است که از قبل باید در ذهن خود طراحی و براساس آن برنامه ریزی کنیم .در این صورت به یک دکوپاژ تصویری می رسیم که باید ساعتها برای تولید یک گزارش یک دقیقه ای آن براساس سلایق مختلف مردم وقت بگذاریم که دراین شرایط اقلیمی واقعا سخت است .

هماهنگی صفر تا صد پوشش خبری برنامه ای که قرار است در تلویزیون پخش شود واینکه مشکلی در ضبط برنامه پیش نیاید ومحیط تصویربرداری مناسب باشد ودیگر مباحث همه مسئولیتی بر دوش گزارشگر است. سعی ما این است که سواد بصری خود را با دیدن نمونه کارهای خوب ودرست تولید محتوای کشورمان در بخش های مختلف وحتی مستند ارتقا بدهیم و اطلاعات خود را دراین عرصه بروزرسانی کنیم .

اگر می خواهیم تولید محتوای ما مورد پسند مخاطبان قرار گیرد ابتد اباید خودمان آن را تحلیل کنیم که آیا این گزارش تاثیر گذار است و آیا می تواند با بخش های مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده و تاثیر گذار باشد !؟ در نهایت نقاط قوت وضعف گزارش را دریابیم ، دراین صورت است که مخاطبان بیشتری جذب برنامه ها می شوند .

طی این سالها رتبه های مختلفی درسطح کشور کسب کردم که نمونه آن جشنواره تولیدات مراکز استان ها در صدا وسیما سنندج بود که پتانسیل های گردشگری خوزستان در ایام نوروز به مخاطبان معرفی شده است . در نخستین رویداد ملی جام امید رسانه کشور که اردیبهشت امسال به همت سازمان بسیج رسانه خوزستان در تهران برگزار شد به اتفاق تیمی ۲۰ نفری از خبرنگاران و تدوینگران و عکاسان رسانه های خوزستان با ۳۲ استان به رقابت پرداختیم که در نهایت خوزستان در بخش تولید محتوای تصویری و تولید محتوای متنی و انتشار مقام قهرمانی را کسب کرد . این موفقیت نشان می دهد توانمندی های خبرنگاران و گزارشگران رسانه های مختلف خبرگزاری ها ، مطبوعات و صدا وسیمای خوزستان خیلی خوب است و باید از این توانمندی ها بهترین بهره برداری را کرد .
مجید منادی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان : ادارات و دستگاه های اجرایی جایگاه خبرنگاران را حفظ کنند / عزم راسخی برای برگزاری دوره های آموزشی خبرنگاران داریم

حوزه فعالیت کاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی وسیع است . در حوزه مطبوعات فعالیت ها بصورت متمرکزمدیریت میشود .اما در برخی مباحث ومشکلات رسانه های خوزستان ما نظرات کارشناسی را اعمال کرده ایم و پیگیر هستیم .تنها بخشی از وظایف در اختیار اداره ارشاد استان هاست که نمونه آن همین مراسمات روز خبرنگار ، فاکتورها وآگهی هاو.. … است . یکی اقدامات اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان در حوزه آموزش رسانه هاست که در این راستا طی یک سال اخیر دوره های آموزشی متعددی اعم از دوره مقدماتی و پیشرفته خبرنگاری ، کارگاه آموزش رسانه در بحران و خبرنگاری رسانه طنز برگزار کردیم که اساتید مجرب از دانشگاه تهران مدرس دوره ها بودند ولی شرط موثر بودن این دوره ها استمرار آنهاست و عزم ما برادامه برگزاری این دوره های آموزشی است .

یکی از دیگر ازا قدمات اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان برگزاری جشنواره های مطبوعاتی است و قرار بود برگزیدگان ششمین جشنواره مطبوعات استان روز خبرنگار معرفی شوند اما امسال به معاونت مطبوعاتی پیشنهاد داده ایم به علت گسترده بودن بخش های مختلف ،جشنواره مطبوعات بعد از روز خبرنگار و با نگاه علمی آموزشی برگزار شود واز یک استاد خوب درحوزه رسانه دعوت بعمل آید و نکات آموزشی را مطرح کند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد .نگاه ما برای برگزاری جشنواره های متعدد دستگاه های اجرایی هم براین است که این جشنواره ها با نگاه علمی و بصورت کارشناسی برگزار شود و داوران مجرب وحرفه ای آثار خبرنگاران را بررسی کنند تا ماندگار تر وموثر تر بشوند.

در خصوص برنامه گرامیداشت روز خبرنگار نظر ما این است با توجه به جایگاه بالای رسانه ، بحث تبیینی و تجلیلی در لوای برنامه های روز خبرنگار گنجانده شود وکیفیت و محتوای برنامه ها مهم است.اگر هم دیگر دستگا ه های اجرایی می خواهند برنامه ای به این مناسبت برگزار کنند خبرنگاران حفظ شود .

به گزارش خبرنگار نبض شهر ، امسال هم روز خبرنگاری دیگر رسید و از این نکته غافل نمانیم که قدم گذاشتن در این راه تنها وسیله ای برای کسب روزی و امرار معاش نیست، بلکه مسیری سخت با آینده ای نامعلوم خواهد بود. آینده ای که از نظر مزایا و ثبات شغلی با مشکلات زیادی روبرو شده ولی جهادگران این عرصه نه تنها خسته نشده اند بلکه جانشان در دستانشان است و یا علی گویان وارد میدان شده اند .

یادمان باشد خبرنگار بودن و خبرنگار ماندن در این شرایط کار سختی است آنقدر سخت که گاهی طاقت فرسا می شود و دل را می زند ! یادمان باشد قلم خبرنگار نماد حق بینی و حق نویسی و مطالبه گری حقوق مردم است وگام نهادن در این مسیر آگاهی بخشی ونیک اندیشی است . چه زیباست اگر جایگاه این قلم ارزشمند را بدانیم و برای خدمت به مردم وجامعه بنویسیم البته نوشتنی بدور از منافع شخصی ،بطور واقعی ، ماندگار و تاثیر گذار .

شهرزاد امیری

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اخبار پربازدید