یادداشتی به مناسبت روز روابطعمومی و ارتباطات؛ ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاعرسانی نوین/ایجاد سرمایهای به نام اعتماد مردم/هر نیشکری بهمثابه یک سفیر آگاهیبخش
روابطعمومی را اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان مینامند؛ این را اساتید علوم ارتباطات میگویند و گاهگاهی عناوینی مثل گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویا به آن نسبت میدهند. کار این روابطعمومی چه در نقش یک قلب تپنده و چه در موقعیت زبان گویا، ایجاد همدلی در درون و قضاوت عادلانه در بیرون است.
خوزستان، خاستگاه و مهد روابطعمومی ایران است و حضور چهرههایی صاحبنام همچون دکتر حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشکنیا و نجف دریابندری در این عرصه، بر منزلت و جایگاه آن افزوده است.
البته این حوزه در همه زمانها، افرادی برجسته از اهالی فرهنگ و ادب را به خود دیده است؛ یکی از این چهرهها، سهراب سپهری، شاعر آب و آیینه، است که هشت ماهی در اداره «سمعی و بصری» وزارت کشاورزی آن زمان، فعالیت کرد؛ هرچند بعدها به وزارت فرهنگ رفت و در انزوای خویش با شعر و نقاشی و خطاطی در طبیعت بکر کاشان به سر برد؛ اما فعالیت کوتاه اما پُربار او در این حوزه، نشاندهنده اهمیت و تأثیرگذاری این افراد در ارتقای جایگاه روابطعمومی است.
سرمایهای به نام اعتماد
روابطعمومی در هر زمان و مکان، با تعهد و نوآوری، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه هر سازمان ایفا میکند. هر روابطعمومی باتوجهبه ظرفیتها و امکانات در دسترس، همگام با فناوریهای نوین بر محور ارتباطات مؤثر، مشارکتمداری و اطلاع مداری حرکت میکند و در نقش یک آینه تمامنمای، تلاشش بر این است تا با افزایش آگاهی، سرمایهای به نام «اعتماد» برای یک مجموعه خلق کند.
دراینبین، روابطعمومی صنعت نیشکر بهعنوان یکی از روابطعمومیهای بزرگ از منظر گستردگی و نوع فعالیت، در خلق این «اعتماد»، توانسته از یک نهاد یکسویه عبور کرده و سیاست «روابطعمومی تحلیلگر» و مخاطبمحور را در پیش بگیرد.
نقش روابطعمومی در شرکت توسعه نیشکر از منظر گستردگی ارتباطی آن، با سایر نهادها متفاوت است.
برایناساس، راهبرد «هر نیشکری، یک روابطعمومی» با مشارکت خانواده ۱۰۰ هزارنفری نیشکر، فرصتی بینظیر برای ارتقای جایگاه صنعت نیشکر در افکار عمومی و ایجاد روابطی پایدار و سازنده با ذینفعان مختلف این صنعت فراهم کرده است؛ این راهبرد به تحقق اهداف بلندمدت صنعت نیشکر و رونق هر چه بیشتر آن کمک میکند.
هزار نکته باریکتر ز مو
با اتخاذ چنین رویکردی، روابطعمومی صنعت نیشکر را میتوان در این دو کلمه خلاصه کرد؛ «دیپلماسی شیرین». دو کلمهای که به قول شاعری شیرینسخن، «هزار نکته باریکتر ز مو» در آن نهفته دارد. عبور از ارتباطی یکسویه، اولین گذرگاهِ تحقق این دیپلماسی بود. این روابطعمومی بر پایه روشهای نوین و همچنین دیدگاه تعاملی مدیران نیشکری، با درپیشگرفتن سیاستی مخاطبمحور و دوسویه، گام در این وادی گذاشته و تصویرگر دستاوردهای شیرین صنعت نیشکر از شمال تا جنوبِ شکرستان ایران شده است.
مناسبتِ اردیبهشتی روز ارتباطات و روابطعمومی، فرصتی برای اندیشیدن و برنامهریزی دوباره برای حرکت در این مسیر است که بر پایه شیوهای که چهرههایی مثل دکتر نطقی بینان نهادند و همچنین بهرهگیری از روشهای نوین ارتباطی، به اعتلای بیشتر جایگاه روابطعمومیها ختم شود.
در این روز، ضمن قدردانی از تلاشهای بیدریغ فعالان عرصه روابطعمومی، بار دیگر بر این نکته تأکید میشود که اطلاعرسانی و نشر گسترده آگاهی در صنعت نیشکر در گرو نگاه جمعی و تحقق راهبرد «هر نیشکری بهمثابه یک روابطعمومی» است.
دکتر ولید آلبوناصر-مدیر روابطعمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی