• سه شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دسته‌بندی: تیتر اول
  • کد خبر: 2024020693103

حضور فعال مشاوران در دادگاه‌های ویژه اطفال و نوجوانان در بازگشت مجدد رفتار مجرمانه موثر است

حضور فعال مشاوران در دادگاه‌های ویژه اطفال و نوجوانان در بازگشت مجدد رفتار مجرمانه موثر است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: حضور مشاوران در دادگاه اطفال ونوجوانان، جلوه‌ای از تحقق سیاست جنایی مشارکتی است که موجب پیشگیری از تکرار رفتار مجرمانه و بازسازی و بازاجتماعی شدن اطفال و نوجوانان و نیز موجب اتقان آراء قضایی می‌شوند.
به گزارش پایگاه خبری شیرین خبر از قزوین،علی فولیان در نشست تخصصی ارزیابی عملکرد مشاوران دادگاه‌های اطفال و نوجوانان عنوان کرد: یکی از اقدامات تحولی که در سند تحول قضائی نیز بدان اشاره شده است، توجه ویژه به اطفال و نوجوانان است که آینده‌سازان و تصمیم‌گیران این کشور در آینده هستند و متاسفانه برخی از همین استعدادها بدلیل کم توجهی ممکن است به بحران سازان سال‌های آینده مبدل گردند.

وی افزود: یکی از مهمترین انحرافات در نوجوانان، گرایش به رفتارهای ضد اجتماعی و قانون شکنانه است که متاسفانه باعث کاهش سن ارتکاب به جرم در کشور شده است و حمایت از اطفال در معرض خطر اعم از بزه دیده و بزهکار از اولویت‌های دستگاه قضا به شمار می‌رود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در ادامه اضافه کرد: نظام مشاوره، برای پیشگیری از رفتار بزهکارانه طراحی شده است. کودکان و نوجوانانِ ارجاع شده به دادگاه اطفال، دارای شرایطی هستند که علاوه بر اعمال قوانین قضائی، نیازمند خدمات دیگری جهت اصلاح هستند و صرف برخورد قضائی و اعمال برخی مجازات‌ها، نمی‌تواند در پیشگیری و کنترل رفتار مجرمانه موثر واقع شود.

فولیان تصریح کرد: حضور مشاوران در دادگاه اطفال ونوجوانان، جلوه‌ای از تحقق سیاست جنایی مشارکتی است که موجب پیشگیری از تکرار رفتار مجرمانه و بازسازی و بازاجتماعی شدن اطفال و نوجوانان و نیز موجب اتقان آراء قضایی می‌شوند.

این مقام قضائی اظهار کرد: در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹ موضوع ضرورت تخصیص شعب ویژه جهت رسیدگی به جرائم و دعاوی اطفال و نوجوانان در تمامی حوزه‌های قضائی و نیز دادگاه‌های کیفری و همچنین اهمیت نظارت بر بکارگیری نظام مشاوره در دادگاه‌های اطفال و نوجوانان برای بهره‌مند‌سازی آنان از نهادهای ارفاقی، مطابق مواد ۳۱۵ و ۴۱۰ آئین دادرسی کیفری؛ حضور مشاور در دادگاه اطفال را ضروری تشخیص داده و آن را الزامی قلمداد کرده است
وی ادامه داد: راهنمای فنی مدیر دفتر و منشی دادگاه اطفال، راهنمای فنی خدمات مشاوره در دادگاه اطفال و نیز شیوه‌نامه ارائه خدمات به قضات رسیدگی کننده به جرائم اطفال و نوجوانان ابلاغ شده و بازرسی‌های مربوط به پایش و ارزیابی اجرای صحیح این قوانین به طور مستمر در حال انجام است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین افزود: به منظور ارتقاء کیفیت برگزاری جلسات مشاوره و تشکیل پرونده شخصیت در دادگاه‌های ویژه اطفال و نوجوانان، مصاحبه تخصصی با ۲۰ نفر از روانشناسان فعال در حوزه اطفال و نوجوانان، جهت بررسی صلاحیت و توانمندی ایشان انجام گرفت و هم اکنون دادگاه ویژه اطفال در کلیه دادگستری‌های شهرستان‌های استان قزوین با حضور مشاور در معیت مقام قضائی فعالیت می‌کنند.

فولیان یادآور شد: در شعبه دادگاه کیفری ۲ ویژه اطفال و نوجوانان استان قزوین در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۸۰ مشاوره تخصصی انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در ادامه به تشکیل دفاتر حمایت از اطفال و نوجوانان در کلیه دادگستری‌های شهرستان‌های استان قزوین اشاره کرد و گفت: در راستای اجتماعی شدن قوه قضائیه و ارتباط موثر دستگاه قضایی با نسل جدید، در این دفاتر خدمات حمایتی از این گروه سنی از جمله پیگیری وضعیت اطفال و نوجوانان بی سرپرست و بدپرست، کودکان فاقد سند هویتی و سجلی، کودکان بازمانده از تحصیل و یا دارای والد زندانی، کودکان کار و خیابان، کودکان اتباع خارجی و اقدامات حمایتی از آنان با مشارکت دستگاه‌های مسئول و گروه‌های مردمی انجام می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اخبار پربازدید